Denna webbplats använder cookies Jag accepterar
All Sports United

Kundservice

Nordens största sportbutik

Leverans

- snabba fria leveranser

Vi skickar oftast din vara inom 1-4dagar. Fri frakt vid köp av varor för över 499:-*

PostNord

Läs mer

Betalning

- säkra betalningar

Delbetala 3-36 mån, online- betalning, kontokort / kreditkort och på faktura.

Klarna

Läs mer

Retur & byte

- fri retur & fria byten

Du får 365 dagars öppet köp* från köpdatumet med fri retur och byte.

365 dagar

Läs mer

Registrera dig

- senaste nyheterna

Du får personliga nyheter och förmåner för dig och dina nära och kära vänner.

Nyhetsbrev

Läs mer

Guider / Träning & Hälsokost / Kosttillskott / Guide för ett lyckat långlopp

Guide för ett lyckat långlopp

När du skall göra dig klar för ett långlopp är det viktigt att du gör en kolhydratladdning innan loppet samt underhåller depåerna under loppets gång. Här under får du ett förslag från Vitargo på ett smart sätt att göra sig klar för loppet.

LÖPNING
 
Inom långdistanslöpning är det viktigt med fyllda kolhydratdepåer i kroppen vid start. Ett exempel på hur kolhydratuppladdning kan gå till, är följande instruktion inför Göteborgsvarvet(½ marathon). 
 
Vid marathondistans eller t.ex. Lidingöloppet börjar laddningen tre dagar innan loppet, på samma sätt som nedan.
 
Göteborgsvarvet - Kolhydratuppladdning
Börja ladda 2 dagar innan loppet med 1 påse Vitargo Carboloader på förmiddagen och 1 påse under eftermiddagen. Totalt 2 påsar (~3 dl pulver).
 
Ät normala portioner mat.
 
Dagen innan halv-maran, ladda med 1 påse Vitargo+Electrolyte på förmiddagen och en påse Vitargo+Electrolyte på eftermiddagen för att säkerställa mineralbalansen i kroppen.
 

Ät normala mängder mat. 

Tävlingsdag: Det går bra att dricka Vitargo Carboloader el. Vitargo+Electrolyte fram till 
ca 1 timme innan start. Överdriv inte drickandet – lagom är bäst. Ät ett mindre mål mat till frukost, ät framför allt ingen tung lunch, den hinner kroppen inte tillgodogöra sig. Här lämpar sig EnergikakanTM ypperligt, stabiliserar blodsockret och magen känns lätt och fin. Det går bra att småäta fram till start. 
 
Ät bara så att hungern hålls på avstånd.
 
Under loppet
Tar du med egen sportdryck i midjebälte, rekommenderar vi Vitargo+Electrolyte. Blanda den lite mer koncentrerad än vad som anges på instruktionerna. Det är lätt att komma åt vatten längs banan – men inte alltid en sportdryck magen tål. Drick den koncentrerade sportdrycken innan vätskekontrollen, och tag 1 mugg vatten till!
 

Vitargo Gel med koffein används som en ”nödraket”, dvs. efter ca 1,5 timmes löpning känner många av att de börjar gå tomma på energi, har man då ingen egen sportdryck med sig så är det klokt att ta med ca 2 styck Vitargo Gel. 1 Vitargo Gel ger energi till ca 35-45 minuters löpning. 

Vid målgång för snabb återhämtning, drick 1 portion Vitargo Gainers Gold så fort du har möjlighet!
 
Efter duschen tar du en Vitargo Performance Bar eller Vitargo Protein bar, i och med detta har du satt igång återhämtningen på ett klokt sätt(Energikakorna ger dig ca 16-20g protein och 32g kolhydrater, Gainers Gold 19g protein och 49g kolhydrat). 
 
Nu återstår en välförtjänt komplett måltid - du vet väl att Vitargo är ett kosttillskott och inte ersätter vanliga måltider!]
 
Visste du att 1 portion(70-75g)Vitargo motsvarar ca 3 portioner pasta i upptagna kolhydrater från tarmen.
 

Lycka Till :) 

Guider
Toppen på sidan